سبک زندگی

کنترل کلسترول خون با تغذیه و ورزش مناسب، نشانه های افزایش کلسترول خون

چگونه کلسترول خون را کاهش دهیم

در این مقاله از سایت سیستان نت قصد داریم درباره راهکارهای کنترل کلسترول خون، چربی خون و همچنین نشانه های افزایش کلسترول خون مطالب علمی و بروزی را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم.

اختلال تبادل چربی

یکی از معصلات شایع، بویژه در سنین بالا اختلال تبادل چربی بدن و افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون است. در کشورهای صنعتی غربی در 50 درصد مردم پس از 40 سالگی کلسترول خون بالای 200 میلی گرم در دسی لیتر است.

عوامل ایجاد تبادل اختلال چربی

  • در 3 درصد مردم فاکتور ژنتیکی علت اصلی می باشد. بعضی از مردم فاقد گیرنده های سلولی برای دفع ال دی ال هستند. در افرادی که این حالت نتیجه انتقال دو ژن بوده باشد در اوان نوجوانی و جوانی سکته قلبی و مرگ مشاهده می شود.
  • تقریبا در 20 درصد مردم اختلال چربی می تواند نتیجه یکسری بیماری ها مانند: ( چاقی، بیماری قند، بیماری کوشینک، سندرم متابولیک) یا تاثیر داروها مانند: (تیازید، استروژن و کورتیکوئیدها) باشد.
  • در بعضی افراد اختلال چربی یک نوع واکنش فیزیولوژیک در پی مصرف مواد پر کالری و چربی، همچنین مصرف الکل می باشد.
  • کلسترول موجود در غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز، تخم مرغ، گوشت مرغ و خروس، فراورده های شیری (لبنیات) و چربی های اشباع شده موجب افزایش سطح کلسترول خون می شوند.
  • ورزش نکردن و نداشتن فعالیت های مناسب بدنی موجب افزایش کلسترول خون می شود.
  • سیگار کشیدن هم موجب آسیب دیدن دیواره عروق و ایجاد زمینه مناسب برای رسوب و انباشه شدن چربی در آنها می شود.

نشانه های افزایش کلسترول خون

در اکثر افرادی که کلسترول بالا دارند تا زمانی که تصلب شرائین موجب تنگی عروق و نارسایی خون رسانی نشود، نشانه ای مشاهده نمی شود.

چنانکه که گفته شد افزایش کلسترول خون به اختلالاتی چون تصلب شرائین (تنگی سرخرگ ها که موجب کاهش جریان خون به ارگان های اصلی چون قلب و مغز می شود)، سکته قلبی و مغزی می انجامد.

در این افراد معمولا درد در قفسه سینه و حملات گذرای مغزی به علت کاهش خونرسانی مشاهده می شود. افزایش چربی خون همچنین یکی از عوامل ریسک برای بیماری های کبد (کبد چرب، هپاتیت کبد چرب) و از این قبیل می شود.

در التهاب حاد لوزالمعده تری گلیسیرید خون به بالای 500 میلی گرم در دسی لیتر می رسد.

افزایش چربی خون با رسوب آن در ارگان هایی چون پوست، چشم، عروق، و تاندون و غیره همراه بوده، موجب بروز چربی پلک (گزانتلاسما)، قوس قرنیه ای، آتروما و گزانتوم بویژه آشیل پا می شود.

چربی خون

هیپر لیپیدیمی یا افزایش چربی خون به گونه های زیر تقسیم می شود:

  1. هیپر کلسترولمی (افزایش کلسترول خون)
  2. هیپر تری گلیسیریدیمی (افزایش تری گلیسیرید خون)
  3. هیپر لیپیدیمی ترکیبی (افزایش همزمان کلسترول تری گلیسیرید خون)

کلسترول ماده ای است نرم و چربی دار، که به طور طبیعی در بدن انسان (80 درصد در کبد) تولید شده، یکی از مواد بسیار مهم برای حیات انسان است.

کلسترول در ساخت و ترمیم غشاهای سلولی و تولید هورمون های استروئیدی ( مانند هورمون های جنسی استروژن و تستوسترون)، اسید صفرا (که به هضم غذا کمک می کند) نقش بسیار اساسی دارد.

مقدار تولید روزانه آن در بزرگسالان سالم 1 گرم، میزان مصرف روزانه 0.3 گرم و سطح مناسب آن در خون معادل 150 تا 200 میلی گرم در دسی لیتر است.

کلسترول در آب حل نمی شود، لذا برای حرکت در جریان خون که بخش عمده آن را آب تشکیل می دهد با پروتئین ترکیب شده، ماده ای به نام لیپوپروتئین ایجاد می کند. لیپوپروتئین حامل و انتقال دهنده کلسترول در بدن است.

درمان کلسترول

تغییر سبک زندگی در افرادی که کلسترول بالا و یا ناراحتی های قلبی دارند نقش بسیار مهمی در کاهش سطح کلسترول خون و عوارض ناشی از آن دارد.

رعایت نکات زیر به تمام افرادی که چربی خون بالا دارند و همچنین افرادی که می خواهند از این بیماری مصون بمانند توصیه می شود:

  • داشتن رژیم غذایی مناسب
  • داشتن فعالیت های مستمر بدنی
  • کنترل وزن
  • ترک سیگار
  • کنترل فشار خون
  • کنترل قند خون
  • کنترل استرس
  • مصرف داروهای کاهنده کلسترول

کلسترول و رژیم غذایی

بدن انسان تمام کلسترول مورد نیاز خود را تولید کرده، نیازی به دریافت اضافی آن ندارد.

مواد غذایی حیوانی حاوی کلسترول :

  1. گوشت قرمز
  2. زرده تخم مرغ
  3. شیر
  4. خامه
  5. کره
  6. چربی های حیوانی
  7. بستنی
  8. نارگیل
  9. هسته و روغن نخل
  10. جگر
  11. قلوه
  12. کلیه
  13. کله پاچه

غذاهای گیاهی فاقد کلسترول :

  • میوه
  • سبزیجات
  • رستنی ها
  • میوه های مغزدار چون گردو، پسته، غلات
برنامه آمورش ملی کلسترول آمریکا، رژیم غذایی زیر را پیشنهاد می کند :
  • چربی اشباع شده کمتر از 7 درصد از کالری روزانه
  • چربی اشباع نشده یک پیوندی در حدود 20 درصد از کالری روزانه
  • چربی اشباع نشده چند پیوندی در حدود 10 درصد از کالری روزانه
  • پروتئین در حدود 15 درصد از کالری روزانه
  • کربوهیدرات ها در حدود 50 درصد از کالری روزانه
  • فیبر (سلولز) در حدود 25 گرم در روز
  • کلسترول کمتر از 200 میلی گرم در روز

با توجه به نکات بالا موارد زیر پیشنهاد می شود :

  1. رژیم غذایی حاوی کمترین میزان چربی باشد.از خوردن مواد غذایی حاوی کلسترول و چربی های اشباع شده پرهیز شود.
  2. شیر و فرآورده های کم چربی و یا بدون چربی را مصرف کرد. از روغن گیاهی بویژه روغن زیتون و ذرت استفاده شود.
  3. خوردن میوه و سبزیجات بسیار مفید است.
  4. مصرف میوه های مغز دار (گردو، پسته)
  5. خوردن غذاهای سلولزدار مانند: لوبیا، نخودفرنگی، سبوس برنج، جو، سبوس جو، لپه میوه های توتی، انواع مرکبات و تمام غلات منبع خوبی برای دریافت پروتئین هستند.
  6. آواکادو حاوی چربی غیر اشباح شده است و می تواند تاثیر خوبی بر سطح کلسترول داشته باشد.
  7. چای سیاه. طبق برخی تحقیقات نوشیدن چای سیاه سطح کلسترول را تا 8 درصد پایین می آورد.
  8. خوردن گوشت ماهی آب های سرد مانند: ماهی آزاد، شاه ماهی، ماکرل (گوشت این ماهی ها حاوی مقدار زیادی چربی منحصر به فرد و اشباح نشده ای به نام امگا -3 اسیدچرب است و می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش تری گلیسیرید داشته باشد.
  9. کاهش مصرف مواد قندی
  10. خوردن غذا در چند وعده و در حجم کم
  11. در هفته بیش از 2 یا 3 تخم مرغ خورده نشود
  12. نان های سبوس دار مصرف شود
  13. بهتر است از سرخ کردن مواد غذایی حتا الامکان خودداری شده، مواد غذایی بصورت آب پز، تنوری، کبابی تهیه شوند.
ورزش و داشتن فعالیت های مستمر بدنی

انجام منظم ورزش های چون شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی، آهسته دویدن و اسکی موجب افزایش اچ دی ال و کاهش ریسک بیماری های قلبی می شود. پیشنهاد می شود 3 روز در هفته و هربار 30 تا 45 دقیقه ورزش کنید.

کنترل وزن

چاقی موجب افزایش کلسترول خون، تری گلیسیرید، فشار خون و ریسک رشد بیماری قند می شود.

ترک سیگار

سیگار موجب کاهش اچ دی ال و افزایش ریسک بیماری های قلبی – عروقی می شود.

دارو درمانی

به غیر از نکات نامبرده، مصرف داروهای پایین آورنده کلسترول خون با تجویز پزشک نقش مهمی در پایین آوردن سطح کلسترول خون دارد.

کنترل کلسترول خون

یکی از راه های اصلی پیشگیری از عوارض و عواقب افزایش کلسترول، کنترل میزان کلسترول خون است. انستیتو ملی سلامت آمریکا ( NIH ) پیشنهاد می کند که در افراد بالای 20 سال هر 5 سال یکبار کنترل کلسترول خون انجام گیرد.

افرادی که کل کلسترول آنها بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتر است و یکی از عوامل ریسک زیر را برای بیماری کرونزی قلب دارند، باید به دفعات بیشتری عمل کنترل کلسترول خون را انجام دهند.

  • مردها بعد از 45 سالگی و خانم ها بعد از 55 سالگی
  • تاریخچه فامیلی سکته قلبی ( در پدر و برادر قبل از 55 سالگی و در مادر و خواهر قبل از 65 سالگی)
  • سیگاری بودن (کشیدن 10 نخ سیگار و یا بیشتر در روز)
  • مبتلا به بیماری قند بودن
  • پایین بودن سطح اچ دی ال (در مردها پایین تر از 35 میلی گرم و در خانم ها کمتر از 45 میلی گرم در دسی لیتر)

سالم زیستن آموختنی است

امیدوارم که این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد و اطلاعات لازم را در مورد کلسترول خون کسب نموده باشید. خوشحال می شویم با نظرات خود ما را در هرچه بهتر شدن مطالب کمک کنید.


منبع: سیستان نت

اطلاعات بیشتر

رضا پیری

کارشناس نرم افزار و علاقه مند به طراحی سایت و وردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا